onsdag 28 april 2010

Hårt jobb och stark hierarki!

Det är de orden som jag tycker kan beskriva min dag på medicinkliniken i Oskarshamn. Jag fick den stora äran att få gå med Gunilla, en fantastisk undersköterska som var i farten hela tiden och var alltid nära till hands för patienterna. Under de 8 timmar som jag var där satt vi ner allt som allt med lunch och fikapauser inräknat, i max 45 minuter. Och då ska tilläggas att jag började senare och slutade tidigare än Gunilla och de andra sköterskorna! Vårdpersonalen gör verkligen ett fantastiskt jobb och de är värda sin vikt i guld!



Visst hade jag hört talas om hierarkin inom sjukvården, men att den skulle vara så tydlig kunde jag inte gissa ens i min vildaste fantasi. Den påminde om hierarkin som jag upplevde när jag jobbade till sjöss, men där kändes det i alla fall att vi alla satt i samma båt, ;-), det tyckte jag saknades här. Men jag träffade på en fd elev till mig och hon tyckte att denna avdelning var den bästa av de hon varit på för här kände hon sig mest välkommen. En god tolkning av det säger ju att jag kanske fick fel intryck, men man kan ju även se det som att det är annu värre på andra avdelningar........



Jag är i alla fall glad över min dag och de goda männsikorna som jag fick bädda sängar, dela ut mat och ta prover tillsammans med och jag ser fram emot nya liknande upplevelser, men imorgon bär det av till Kristanstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar