söndag 14 november 2010

Patriarkaliska strukturer och konventioner

Jag blir så upprörd när jag läser om Anna-Stina Stenbäck som pga av att hon är kvinna med utmanande yttre och skinn på näsan inte får några poster inom KD trots 8 års politiskt arbete!! Tror man att politiken bara ska fyllas på med redan medelålders tanter och farbröder i sin tids munderingar?? Finns det alltså självskrivna arbetskläder för politiker? Samma kläder som män med makt har haft på sig sen tidernas begynnelse? Och så undrar man över varför unga inte vill engagera sig!! Vad konstigt när man måste ändra sitt sätt, sina egna personliga uttryck för att passa in i en från början borgerlig och manlig mall! Åh vad jag får lust att klä mig i en minikjol, sätta in min näspiercing och hennatatuera mig!!!! Vad är möjligt att förändra, vad tillåts att förändra, hur mycket måste vi lyda under borgerliga konventioner för att nå en position som ger möjlighet till förändring? Rasister är välkomna i parlamentet men inte kvinnor i korta kjolar, piercing och tatueringar. Det lär inte finnas många som kan ta över sedan om sådana uttryck ska förbjudas. Skäms Gudrun Brunegård och Anders Andersson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar