torsdag 16 juni 2011

Folkbildning i fokus

Jag är nu på konferens i Malmö, A world worht living in, där folkbildningen står i fokus. Jag var på två intressanta seminarie igår och lyssnade bla på en fantastisk man, Rolf Uddman, en 97årig folkbildare. Han sa att folkbildning är att höja kulturella nivåer, analysförmågan och att öka toleransnivån i ett humant sammanhang. Han ansåg att en viktig uppgift för folkhögskolorna och våra studieförbund är att fundera över hur vi ska skapa ett samhälle som inte behöver det materiella som statussymboler utan ett socialt mervärde. Jag passade även på att lyssna på ett seminarie på spanska och kunde nöjt konstatera att jag fortfarande förstår utan problem. Kvällen avslutades i Folkets Park med midsommarfirande och jag dansade glatt "Små grodorna" med uruguayaner. Nu är jag redo för denna spännande dag.

För övrigt tycker jag, av det lilla jag hann höra, att de rödgröna vann i partiledardebatten igår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar