tisdag 12 juni 2012

Politiker har också vardag

Jag har nu varit heltidspolitiker i snart två år. Två år av mitt 45åriga liv. Då känns det så konstigt att hela tiden få höra att det vore bra om vi politiker kunde "hälsa på" i verkligheten. Jag känner mig mycket delaktig i verkligheten. Jag har varit en underbetald ensamstående mamma i mer än ett decennie. Jag har både själv och med barnen på många olika sätt tagit del av sjukvård, skola, annan kommunal service och kollektivtrafik. På precis samma sätt som alla andra. Igår satt jag i telefonkö till vården och fick kommentarer om att hela landstingsstyrelsen borde få sitta i sådan kö varje dag. Jaha, varför varje dag? Vi alla gör väl det då och då, vare sig vi jobbar som förtroendevalda, sjuksköterska, lärare eller lokalvårdare! Visst har vi förtroendevalda, liksom andra högavlönade, många fördelar men i vardagen delar vi samma bestyr som alla andra. Det stora skillnaden mellan oss högavlönade och de som inte tjänar bra är att vi kan betala alla utgifter utan oro, men vi blir sjuka som alla andra, vi har samma behov av service och stöd och vi har barn, föräldrar och vänner som lever i "verkligheten". Vi är också en del av verklighetens vardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar