lördag 21 maj 2011

Kultur, en mänsklig rättighet!

Ännu en gång har regeringen visat tydligt vad de tycker om kultur! Helt skamlöst ska nu den nya gymnasieskolan inte undervisa i estetiska ämnen. Hur ska vi få hela människor, med självinsikt och förmåga till reflektion när de bara ska fyllas med fakta som sen på mest korrekta sätt ska rapas ut och betygsättas? Major Björklund har totalt fastnat i militära strukturer och kan inte se hur viktigt det är att vi bildas i vår kulturhistoria och samtid. Att vi får prova på att teckna och måla, testa olika tekniker och läsa om de stora konstnärerna och en del av oss lyckas hitta ett djupare engagemang i det. Att vi alla kan få dela den glädje det är i sång och musik. Jag älskade mina bild- och musiklektioner även om jag inte var särskilt duktig och jag är glad över att båda mina döttrar har valt estetiska program så de inte blir utan denna livsviktiga undervisning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar