måndag 29 oktober 2012

Ökad utslagning

Jag blir verkligen bestört. Vad är det för samhälle vi har? Varje gång jag har åkt upp till Stockholm tycker jag att antalet tiggare har ökat. Nu i helgen såg jag två stycken i Kalmar centrum!! Och folk går förbi som om det var det mest naturligaste i världen. Ja, tyvärr har det blivit ett "naturligt" inslag i alla storstäder men nu även i de små. Det var en av de saker som jag reagerade emot när vi gick med i EU, där man helt enkelt uttryckte det att en viss procent får man räkna med kommer hamna utanför samhället. Dit har vi nu kommit alltså, i hela Sverige, och reaktionerna uteblir!?

Det var en som berättade att för länge sen, ett eller två decennier, så ringde man socialen eller polisen om man såg någon ligga ute och den personen togs omhand på bästa sätt. Nu är uteliggare nästan lika vanligt som tiggare men nu anses det vara ett individuellt problem. Personen i fråga har gjort fel val i livet! Det är en hemsk syn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar