måndag 5 november 2012

Gott ambassadörskap

Vi vet att befolkningen minskar i vårt län. Vi vet att det är flest välutbildade kvinnor som flyttar härifrån och att få invandrare stannar. Vi vet att detta är regionen som regeringen glömde när det gäller infrastruktur och vi vet att vi har den äldsta befolkningen i landet. Vi vet en massa och det ska göras många olika saker för att få folk att stanna kvar och flytta hit.

Det som är lätt att glömma men som är oerhört viktigt är vårt bemötande! Hur bemöter vi homo, trans och bisexuella? Hur bemöter vi invandrare som inte har lyckats lära sig språket eller våra sociala koder fullt ut? Hur bemöter vi kvinnor som klär sig i kort kjol och eventuellt lite urringning?

Jag har åtaliga gånger varit med om hur föräldrar vägrat acceptera sina barns sexualitet, hur eftertraktad arbetskraft flyttat härifrån pga trakasserier för att de är homosexuella. Jag har fler gånger än vad jag vill minnas varit med om ett skrämmande invandrarförakt som även inkluderat mina döttrar. Och nu har jag även fått erfara hur en snyggt klädd välutbildad kvinna fått epitetet slampa för att hennes jobb inte uppskattas!

Hur ska vi tro att välutbildade kvinnor, invandrare, ungdomar ja vem som helst som har ett öppet sinne har lust att bo kvar här eller flytta hit när man får ett sådant bemötande??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar