torsdag 20 maj 2010

Skattepengar till en myndighet som guidar?

Ännu en mycket givande dag i Västervik, idag på Rehabiliteringen. Vilken fantastisk vårdpersonal vi har!
Men en sak jag har irriterat mig på sedan jag hörde det på P1 i morse, är att man nu ska ha en Hälsomyndighet som ska guida i vårdvalet. Först drar man in den offentliga vården så att en marknad för privata initiativ skapas. Skatteintäkter från den tidigare offentliga vården som hjälpte till att göra den bättre försvinner och mer skatter går till privata aktörer. När det sedan är en enda röra med seriösa och ickeseriösa vårdgivare, då ska man ha en myndighet som hjälper oss att hitta rätt. Då behövs det skattemedel för att avlöna dessa guidande tjänstemän! Då blir det ännu mindre pengar till den offentligt ägda vården!

Som om det inte räckte med vården, så säljer man ut apoteken och ännu en källa för offentliga medel sinar. Därefter säljs bilprovningen ut och ytterligare en möjlighet att få in pengar som ska gå till det offentliga. Nu ska man våga lita på att en vinstdrivande verkstad ska göra en objektiv bedömning av min bil. Jag lovar att där kommer snart också att behövas en myndighet som tar kontroll. Vad vinner vi på detta avreglerande? Den fria "konkurrensen" mellan elbolag, telefonbolag och tågbolag har INTE gjort det billigare, bara svårare, osäkrare, jobbigare och dyrare för den enskilde individen!

1 kommentar:

  1. Jo men visst är det så sant som ekot av amen i kyrkan, att efter utförsäljning skapas mer byåkrati och arbete åt tjänstemännen och vilka betalar priset på notan, jo de som redan har det svårt. Inte blir det billigare, se bara på Finland där priserna på bilbesiktningen dubblats sen privatiseringen. Nu är de bolagen på väg till Sverige för att tjäna lättförtjänta pengar (100% på insatt kapital). Finns det någon verksamhet som har blivit billigare efter privatiserats och som kommit folket till godo. Nej jag tror inte att det är så. Det är den enskilda som berikas på bekostnad av massan som brukligt och det märkliga är tystnaden. När jag var i Australien så besiktade jag min bil på en privat verkstad och det hittade fel på bromsarna. Som tur var så kunde jag laga dem själv. Nästa dag åkte jag glad i hågen tillbaka till verkstaden för att få mitt papper.Men de var inte alls glada och ville att jag nog skulle lackera om bakluckan på bilen för att få pappret och det blev jag tvungen att göra. Det blev dyrt för en backpacker (jag förstod aldrig vad lite ytrost hade med säkerhet att göra). Jag var så glad över bilbesiktningen i Sverige för det kunde aldrig hända här,men nu är vi där tyvärr :( /Mowgli

    SvaraRadera