lördag 12 november 2011

Medias roll!!

Jag blir så less. Är det inte så att vi alla ska hjälpas åt med demokratin? Vår demokrati bygger på flerpartisystem och massor av fritidspolitiker och ett antal helarvoderade politiker. Visst finns det de som har suttit för länge och tappat förankringen i den vardag som de flesta "vanliga" människor lever i, och helt säkert finns det de som utnyttjar systemet, precis som alla andra system. Men de flesta av oss har, i vår vilja att förändra och förbättra vardagen, valt att gå på möten istället för att vara med familj och vänner. Vi har gjort att aktivt val för att vi tror att vi kan göra något bra. Därför blir jag FÖRBANNAD på media som alltid vill degradera politiken. Uppfatta politiken som ett evanemang, en tävling med vinnare och förlorare. Media föredrar att belysa en politisk pajkastning framför viktiga beslut som berör alla medborgare! Är det på det sättet vi ska öka tillströmmningen till våra politiska partier och skapa förtroende för vårt demokratiska system? Eller vill vi ha en politisk yrkeskår? Det är nödvändigt för demokratin med alla våra fritidspolitiker och en ständig förnyelse av våra heltidspolitiker. Men vem vill vara politiker, särskilt som kvinna, om media struntar i vad jag säger utan hellre beskriver mina skor? Eller som den senaste fadäsen som jag läste om i Kalmar Läns Tidning, men artikeln finns tyvärr inte på nätet. Trots att jag var den som pratade minst av oss landstingsråd var det en stor bild på mig där jag ser bitter och arg ut och så jämförs jag med Annie i musikalen Annie get your gun! Är det någon medborgare som kommer att ha den minsta aning om vad mitt bidrag i styrelsen handlade om???

Jag vill tacka de journalister som har förmåga att på ett intressant sätt framföra de beslut och det jobb som görs i vårt samhälle av engagerade människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar